Aby osiągnąć właściwe wyniki w wychowaniu, należy metodycznie zaplanować plan pracy. Wyniki przyjdą same.
Opracowała:
mgr Leokadia Renata Tarnawska
Cele:
- kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich,
- budowanie więzi uczuciowych: przyjaźni, szacunku, tolerancji,
- nabywanie umiejętności dbania o własne zdrowie,
- zapewnienie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka,
- przestrzeganie bezpieczeństwa w szkole i poza nią,
- kształtowanie postaw społeczno-moralnych oraz ekologicznych,
- budzenie odpowiedzialności dziecka za siebie,
- kształtowanie postaw patriotycznych,
- poznawanie swojego regionu,
- kultywowanie tradycji,
- kształtowanie odpowiednich zachowań w ruchu drogowym,
- przygotowanie do życia w społeczeństwie,
- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej.
Metody pracy:
- praca z książką,
- sytuacje życia codziennego,
- scenki dramowe,
- wycieczki,
- uroczystości klasowe i szkolne,
- spotkania z pielęgniarką, z policjantem, z pedagogiem, z radną,
- lekcje biblioteczne,
- gry i zabawy,
- imprezy środowiskowe,
- zajęcia świetlicowe,
- praca w kołach zainteresowań,
- lekcje w środowisku naturalnym.
Formy pracy:
- indywidualna jednolita,
- indywidualna zróżnicowana,
- zbiorowa,
- grupowa jednolita,
- grupowa zróżnicowana
Treści: Treści służące realizacji wyżej wymienionych celów skupione są według następujących zadań:
Zadania
|
Formy realizacji
|
Odpowiedzialni
|
I. Organizacja zespołu klasowego
|
- Zapoznanie z klasowym kodeksem grzeczności.
- Zapoznanie uczniów z PSO.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad życia i działania zbiorowego.
- Wybór samorządu klasowego.
- Włączanie uczniów do planowania pracy.
- Zorganizowanie dyżurów klasowych.
- Podsumowywanie pracy i ocena wywiązywania się z powierzonych funkcji:
- kształtowanie umiejętności krytycznej oceny postępowania własnego i innych,
- udzielanie pochwał.
- Pogłębianie poczucia więzi miedzy członkami zespołu klasowego.Wyrabianie odpowiedzialności zespołowej.
- Rozwijanie umiejętności okazywania uczuć pozytywnych i opanowywania negatywnych.
|
Wychowawca
Uczniowie
|
II. Troska o estetykę sali lekcyjnej.
|
- Zagospodarowanie i dekoracja sali oraz systematyczna opieka nad kwiatami.
- Porządkowanie sali i swojego miejsca pracy – rozwijanie wrażliwości na estetykę miejsca pracy.
- Wzbudzanie satysfakcji z pracy na rzecz klasy i szkoły.
- Kształtowanie postawy współgospodarza klasy i szkoły.
- Wdrażanie do stałej troski o mienie społeczne.
|
Wychowawca
Uczniowie
Rodzice
|
III. Kształtowanie postaw społeczno-moralnych i ekologicznych.
|
1. Udział w uroczystościach szkolnych, apelach.
2. Czynny udział w akcjach typu: „Sprzątanie świata’’.
3. Uświadomienie uczniom na zajęciach wartości języka ojczystego i jego roli w dziejach narodu.
4. Lekcje biblioteczne.
5. Organizowanie w klasie konkursów recytatorskich, czytelniczych.
6. Opowiadanie bajek, baśni, legend.
7. Właściwe zachowanie w miejscach pamięci narodowej.
8. Opieka nad cmentarzykiem. |
Wychowawca
Bibliotekarz
|
IV. Bezpieczeństwo
|
- Wyrabianie nawyku przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w klasie, na terenie szkoły, podczas zajęć fizycznych oraz w kontaktach z nieznajomymi (ograniczanie zaufania),
- Wdrażanie do przestrzegania ruchu drogowego.
- Zapewnienie bezpiecznych przyborów i przyrządów używanych na zajęciach ruchowych oraz plastyczno-technicznych.
- Rozwijanie odpowiedzialnej postawy i zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia życia lub bezpieczeństwa.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się telefonami alarmowymi oraz wiarygodnego przekazywania wiadomości.
- Zachęcanie do korzystania z pomocy dorosłych (wychowawcy, innego nauczyciela, osoby dorosłej) w przypadku niebezpieczeństwa lub doznanego urazu.
|
Wychowawca
Policjant
Uczniowie
|
V. Promocja zdrowia.
|
- Stawianie wymagań dotyczących: higieny osobistej, czystości wokół siebie, w plecaku, kultury korzystania z urządzeń sanitarnych, osiągania sprawności fizycznej typowej dla wieku, ruchu i wysiłku fizycznego na powietrzu oraz samodzielności.
- Inspirowanie do podejmowania działań dotyczących dbałości o zdrowie własne i otoczenia, kształtowanie nawyków higieniczno – zdrowotnych: wycieranie nosa chusteczką, mycie zębów, częste mycie rąk, obcinanie paznokci, samodzielne ubieranie się w zależności od pogody, stosowanie prostych form hartowania się, dbałość o czystość środowiska.
- Wyrabianie nawyku racjonalnego, higienicznego i estetycznego spożywania posiłków oraz sprzątania po posiłkach.
- Wdrażanie uczniów do zrozumienia konieczności spożywania drugiego śniadania w szkole i zmiany obuwia.
- Wprowadzenie zasad higieny pracy i życia w szkole poprzez: troskę o estetykę sali zajęć, szkoły, ochronę zieleni, dbałość o czystość otoczenia, odpowiedni dobór rozkładu zajęć, stosowanie przemienności wysiłku dziecka, wietrzenie pomieszczeń, dbałość o meble dostosowane do potrzeb dzieci, odpowiednie oświetlenie oraz stosowanie technik relaksacyjnych.
- Doskonalenie umiejętności organizowania czasu wolnego w sposób ciekawy i wartościowy.
- Budzenie potrzeby czynnego wypoczynku z rówieśnikami i rodziną.
- Organizowanie gier i zabaw ruchowych.
- Uczestniczenie w międzyklasowych rozgrywkach sportowych.
- Organizowanie wycieczek rekreacyjnych.
|
Wychowawca
Pielęgniarka
|
VI. Profilaktyka uzależnień.
|
- Rozmowy na temat szkodliwości palenia papierosów i picia alkoholu.
- Pogadanki pielęgniarki i pedagoga szkolnego.
|
Wychowawca Pielęgniarka Pedagog
|
VII. Troska o wyniki w nauce.
|
- Poznanie środowiska domowego uczniów, ich sytuacji materialnej w celu udzielania pomocy.
- Wybór Trójki Klasowej.
- Organizowanie zebrań ogólnych i kontaktów z rodzicami – rozbudzanie zainteresowań postępami edukacyjnymi dzieci oraz ich zachowaniem. Pedagogizacja.
- Dążenie do ujednolicenia oddziaływań szkoła – dom.
- Wspólne organizowanie i uczestniczenie
w zajęciach klasowych, szkolnych oraz włączanie do prac związanych z utrzymaniem i poprawą estetyki sali zajęć.
- Systematyczne kontakty z rodzicami uczniów mających trudności w nauce.
- Organizowanie zajęć wyrównujących poziom.
- Wdrażanie uczniów do samooceny swoich wyników w nauce i zachowaniu.
|
Wychowawca Uczniowie
Rodzice
|
VIII. Życie towarzyskie i kulturalne.
|
- Wyrabianie u uczniów nawyku kulturalnego zachowania się w domu, w szkole, na ulicy i w różnych sytuacjach.
- Budzenie szacunku dla osób dorosłych, starszych, kalekich.
- Składanie życzeń urodzinowych lub imieninowych kolegom.
- Organizowanie spotkań klasowych z różnych okazji – pogłębianie więzi emocjonalnej w zespole.
- Uczestniczenie dzieci w szkolnych zabawach.
- Nawiązywanie kontaktów z uczniami innych klas.
- Rozwijanie umiejętności aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Uczestniczenie dzieci w przedstawieniach, wyjazdy do kina, do teatru.
- Urządzanie gier i zabaw sportowych oraz wycieczek.
|
Wychowawca
Uczniowie
Rodzice
|
IX. Udział w imprezach szkolnych, klasowych, środowiskowych.
|
- Aktywne uczestniczenie dzieci w uroczystościach klasowych i szkolnych (integracja zespołu klasowego poprzez wspólne działanie i zabawę):
- Uroczyste rozpoczęcie nowego roku szkolnego,
- Akcja „Sprzątanie Świata”,
- Dzień Chłopaka,
- Ślubowanie,
- „Andrzejki’’,
- „Mikołajki”,
- Wigilia klasowa,
- Zabawa karnawałowa,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej,
- Dzień Kobiet,
- Pierwszy Dzień Wiosny,
- Święta Wielkanocne,
- Dzień Matki,
- Dzień Dziecka,
- Dzień Ojca.
- Organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy oraz dalszych.
- Rozwijanie aktywności społecznej i pomysłowości.
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
- Wywoływanie uczucia satysfakcji ze swojego działania.
- Wyzwalanie gotowości sprawiania przyjemności innym.
- Pogłębianie uczuć.
|
Wychowawca
Uczniowie
Rodzice
Bibliotekarz
Dyrektor
|
X. Rozwijanie współpracy
z rodzicami, instytucjami lokalnymi.
|
- Stworzenie rodzicom możliwości wyrażania swoich opinii (ankiety).
- Uświadomienie rodzicom konieczności włączenia się do procesu edukacyjnego dzieci.
- Angażowanie rodziców do prac na rzecz szkoły (pomoc w urządzaniu sali lekcyjnej) oraz do opieki nad dziećmi w czasie wycieczek.
- Nawiązanie współpracy z DPS w Kaniem, Ośrodkiem Zdrowia w Lisznie.
|
Wychowawca
Rodzice
Dyrektor DPS
Pielęgniarka
Radna
| Efekty wychowawcze:
Po trzech latach nauki uczeń:
- przestrzega ustalonych norm zachowań w różnych sytuacjach,
- potrafi stosować formy grzecznościowe, składać życzenia,
- czuje się dobrze i bezpiecznie w grupie rówieśniczej,
- potrafi zaakceptować słabszych i pomaga innym,
- właściwie odnosi się do osób niepełnosprawnych,
- dba o środowisko przyrodnicze,
- zna świat wartości,
- potrafi odróżnić dobro od zła,
- umie wyrażać swoje poglądy o dobrych i złych czynach,
- potrafi przeciwstawić się złu,
- jest wrażliwy na piękno przyrody, literatury, muzyki, dzieła sztuki,
- przestrzega zasad higieny osobistej, higieny pracy umysłowej,
- zna prawa i obowiązki ucznia,
- dba o bezpieczeństwo własne oraz innych,
- troszczy się o zdrowie, zna zasady racjonalnego odżywiania się,
- preferuje aktywne formy wypoczynku,
- promuje zdrowy tryb życia,
- wie, jak zachować się w miejscach publicznych,
- posiada życzliwy, przyjazny stosunek do zwierząt,
- okazuje szacunek rodzicom, osobom starszym,
- jest koleżeński, uczynny wobec innych,
- rozwija swoje zainteresowania`,
- poznaje najbliższą okolicę,
- potrafi wypowiadać własne zdanie, pogląd,
- umie jasno formułować wypowiedzi,
- argumentuje i broni własnego zdania,
- na drodze pokojowej rozwiązuje konflikty, problemy,
- zna poprawne stosunki relacji chłopak-dziewczyna,
- potrafi pracować w grupie,
- troszczy się o mienie własne oraz szkolne,
- jest świadomy swoich obowiązków w domu, wobec członków rodziny,
- zna zwyczaje i obyczaje,
- potrafi właściwie wyrażać uczucia.
Sposoby ewaluacji:
- obserwacja zachowań uczniów w różnych sytuacjach,
- pisemna informacja o zachowaniu ucznia na półrocze i na koniec roku,
- rozmowy z rodzicami,
- rozmowy z uczniami,
- przeprowadzenie ankiet wśród uczniów,
- przeprowadzenie ankiet wśród rodziców,
- zbieranie informacji od innych nauczycieli.
Liszno, sierpień 2004r.
|